XXVIII.Nemzetközi Szakmai Ballontalálkozó

Tájékoztató

 A Nemzetközi Szakmai Ballontalálkozót Őcsényben 1980-2005 folyamatosan megrendezték. 2015-ben 10 év eltetltével újra megrendeztük a találkozót. Mivel a találkozónak nagy sikere volt, ezért 2016-ban is megrendezzük immáron 27. alkalommal. 

 

A találkozón utasrepülésre nincsen lehetőség! Amennyiben szeretne hőlégballonnal repülni, keresse a

Gemenc Hőlégballon Egyesületet (kattintson a logóra)

 

 Információ a találkozóról a vendégek és a látogatók számára:

A találkozó szakmai jellegű, az eseményen a magyar és külföldi ballon pilóták és a csapattagok ápolni tudják az egymás közti kapcsolatot, megosztják tapasztalataikat, tudásukat.

A rendezvény nyílt, de nem meghirdetett.

Természtesen várunk minden kedves érdeklődőt és látogatót! A ballonok felszállásának előkészítésekor lehet nézelődni, érdeklődni, beszélgetni a pilótákkal és a csapattagokkal, de a feltöltés megkezdésekor fokozott figyelemmel kell lenni és megfelelő távolságot kell tartani a ballonoktól. A hőlégballonos repülés nagyban függ az időjárástól ezért pontos időpontokat nem tudunk mondani a felszállásokra. A pilóták is csak a repülés elötti eligazításon (briefing) tudják meg, hogy lesz e repülés és azt is, hogy milyen irányú szél fúj, tehát merre fognak repülni. A leszállás helyét a pilóták nem tudják előre megmondani, ez a szél irányától (ami így a repülési irány is) sebességétől (ez adja meg, hogy milyen messze repülnek) és a leszállóhelyek borítottságától (erdő, árok, vezeték, kultúrnövény) nagyban függ. Egy követő autó megy utánuk ami vissza hozza a csapatot és a ballont az összecsomagolás után a repülőtérre. A briefingen a repülésről a versenyigazgató, Pálhegyi Zoltán dönt. Akkor tudnánk pontos időpontot mondani ha az időjárás előrejelzés 100 % pontos lenne, de  sajnos mindenki tudja, hogy nem az. Ezért fő a biztonság és a labilis időjárás esetén inkább várunk vagy töröljük a repülést.

Az itt leírtak alapján megkérjük az érdeklődőket, hogy csak a fent lévők tudatában induljanak el a felszállásokra, sajnos ennél a repülési módnál nagy az időjárási bizonytalanság, ezért éppen csak a felszállás eött fél órával dől el, hogy repülünk vagy sem. Megértésüket köszönjük. Segítség képpen a facebookon az esemény hivatalos oldalán a briefingen elhangzottak alapján kiírjuk, hogy lesz e repülés vagy sem: https://www.facebook.com/ocsenyballon/

 

A repülési feladat mindig adott, de előfordulhat, hogy az időjárási viszonyokra tekintettel a versenyigazgató, a repülés elötti briefingen megváltoztatja. Reggel Nyúl és kutyák – HNH (Hare and Hound) Magyarországon Róka versenyszám repülés, és ennek továbbgondolt változata a Lehajózás – WDN (Watership Down) van este pedig Berepülés (Fly in). Reggel közös felszálló területről indulnak az Őcsényi Repülőtérről és előre nem ismert helyen szállnak le. Este pedig a pilótk által kijelölt felszállóhelyen szállnak fel általában a határból és a repülőtéren elhelyezett célkeresztben kell beletalálniuk, tehát ott megtekinthetőek a cél nyitvatartása idejében 17:30 - 18:15.

 

Berepülés – FIN (Fly-in): A versenyigazgató kijelöl egy célt és ezt próbálja meg minden pilóta megközelíteni a saját maga által kiválasztott felszállási helyről. Ennek a helynek előírják a minimális és maximális távolságát a céltól. A felszállási hely kiválasztásakor figyelembe kell venni, hogy alacsonyan és lassan vagy magasabban és gyorsabban akarják elérni a célt. Meg kell határozni a stratégiát, de figyelembe kell venni, hogy a szélirány meg is változhat. A közönség is élvezheti a feladatot a helyszín elhagyása nélkül.

 

Nyúl és kutyák – HNH (Hare and Hound): Egy a versenybíróság által kiválasztott “nyúlballont” kell követniük a versenyzőknek. A nyúlballon leszállás után egy célkeresztet rak ki a saját kosara mellett, amire a markereket dobják. Ezt a feladatot szokták rókavadászatnak is hívni.

 

Lehajózás – WDN (Watership Down): Ez a Nyúl és kutyák feladat egy változata. A pilóták először a nyúlballon megadott felszállási helyét közelítik meg, majd követik a nyúlballont és az általa kihelyezett célra dobnak. A feladat neve Richard Adams híres nyulas történetéből ered (Watership Down, magyarul: Gesztenye, a honalapító címmel jelent meg).

 

 

Említettem, hogy a hőlégballonos repülés az időjárás alakulásától nagyban függ.

  • Ilyen például  a csapadék: esőben, csapadékos időben nem lehet repülni ballonnal, sőt ha nem esik az eső de a határ sáros, nedves akor sem lehet, mivel általában a határban szállunk le és előfordulhat, hogy a követő autó nem tud bemenni a felszerelésért, illetve mind az utasok és a kupola is nagyon sáros lesz mire összecsomagolunk.

  • A másik ilyen időjárási körülmény lehet a köd, pára: ködös időjárás, rossz látási viszonyok esetén tilos a repülés mivel a felszállás még nem okozna gondot de a leszállás már annál inkább, és ilyen látási viszonyok mellett nehezen lehet észrevenni a vezetékeket, különböző tereptárgyakat. Amennyiben a köd nem a talaj felszínen van hanem egy réteget képez megfelelő magasságban, lehetséges a repülés. Ide kapcsolódik a felhők magassága is amit felhőalap magasságában fejeznek ki. Ez a magasság az a legalacsonyabb szint ahol a felhő megjelenik. Ha túl alacsony akkor tilos repülni.

  • Szél befolyásolja talán legtöbbször a repülés teljesítését. Alapul véve a szélnek iránya és sebessége van. Az iránya a repülés irányát is jelenti, ebbe beleszólásunk a felszállóhely kiválasztásával van. A szél sebessége pedig utasrepültetés esetén nem lehet több 3 m/s-nál. Igaz utasrepültetés nincsen a találkozón, de ezt itt is be szoktuk tartani. Információként az alábbi ábrán láthatják az aktuális szél irányt, sebességet. Meg lehet nézni az előrejelzést is akár különböző magasságokban is.